måndag 2 maj 2016

Konsumtionsvanor

Något jag tycker varje individ bör göra är att se över sina konsumtionsvanor. Finns garanterat något du kan förändra och spara på.
Ta tag i det och gör, likt lyxfällan, olika kolumner som avspeglar din vardag. 
T ex boende, matkostnader, transport, kläder, sparande, lån och övrigt.

När du känner dig redo för detta så ta tag i en kolumn i taget. Ungefär som ett hus som behöver renoveras så är det bäst att ta en sak i taget och göra det ordentligt.

Boende innefattar saker som  hyra/lån, amorteringar, försäkringar, el, vatten och avlopp. När det gäller lån kan du läsa ett tidigare inlägg från bloggen. Jaga bättre räntor! Vi är fortfarande alldeles för dåliga på det.
Kolla runt och läs NOGA om elbolag. Ha inte igång massa elektriska saker igång i onödan. Och dra ur mobilladdaren när du inte laddar ;)

Matkostnader är egentligen simpelt och de flesta förstår att det inte är speciellt ekonomiskt att käka ute 4-5 ggr i veckan. När du lagar mat, passa på att göra lite extra och fixa ihop matlådor. Det sparar du mycket på. Sen finns det dock speciella tillfällen där just matlåda kan innebära kostnad/förlust. T ex om du ska bjuda kund på mat eller liknande. Sunt förnuft. Jag förespråkar även vegetarisk mat. Finns mycket gott och nyttigt att lära sig. Kolla t ex Ica recept

När det gäller transport så handlar det nästan enbart om att inte ta bilen vart du än ska. Använd cykeln! Det sparar inte bara du på utan även miljön. Kolla även över försäkringen.

Kläder handlar jag själv sällan. Kan dra ut länge på köpen och lagar även favoritjeansen om det blir något hål. Just kläder kan va lite som matlådorna. Ibland kan det vara värt att ha lite finare på sig men med sunt förnuft kommer man långt. Just klädkolumnen brukar inte vara generellt dyr hos de flesta.

Sparande.....ja självklart! En buffert som finns där. Helst 1-3 månadslöner ICE(in case of emergency) och sparande utöver det köper du tillgångar för ;) detta kommer jag skriva mycket om. Och börja med ICE-bufferten innan tillgångsköpen.

Lån bör du helt enkelt undvika. Enda lån jag tycker är acceptabelt är bolån. All kredit, blanco mm ska du undvika. 

Övrigt finns det ofta en del att kunna spara i. Rökning, snusning, hobby mm som inte passar in i de andra kolumnerna. Nu vill jag inte ta död på din livslust men se gärna över. Kan du sluta röka så vet du innerst inne att det är det bästa för dig.



Ta ett ritblock och börja med en kolumn och se vad du kan göra. Skriv upp alla utgifter!
Gordon Gekko från filmen Wall Street sa "Greed is good" och det stämmer på ett vis. Greed(begär) besegrar lättja! Så ta dig i kragen och börja jaga! Och innan du köper något tänk "Behöver jag verkligen det här?"

En "bloggvän" till mig har gjort ett liknande inlägg som jag tycker är värt att läsa.

1 kommentar:

  1. "Och innan du köper något tänk 'Behöver jag verkligen det här?'"

    Sedan: Behöver jag VERKLIGEN det här?
    Och om "ja": Kan jag få tag i det till ett lägre pris (helst gratis)?

    Tack för länken!

    SvaraRadera