onsdag 8 juni 2016

Ett av många nybörjarmisstag...

Ett av flera nybörjarmisstag, som jag själv gjorde i början, är att dagligen kolla sina investeringar som man gjort en LÅNGSIKTIG analys av och börjar tvivla KORTSIKTIGT av pga små mindre nedgångar som sker. För om du köper aktier i ett bolag som du tror på verksamheten, har en okej/bra värdering mm så ska det VARA ett långsiktigt innehav och små hack i kurvan kommer alltid.

Det är väldigt viktigt att tro på sig själv i aktiehandel. Att lära sig av sina misstag och även i sina vinster. Mitt egna problem förr var att jag sålde av alldeles för tidigt.

Jag gjorde swingtrades i Cellavision. Köpte lite på 13kr. Sålde på 16. Sen runt 20lappen fram&tillbaka. Jag tyckte bolaget var bra och gillade vd:n(då var det Yvonne Mårtensson). Gav mig&sambo en fin resa till Cypern. Men vilka resa bolaget gjorde =P
Jag har haft aktier i Lucara Diamond (sålde med liten vinst 2-3 dagar innan de grävde fram världens näst största diamant snälla skjut mig).
Karo bio innan Lönner....
Intrum justitia köpte jag en rejäl bunt på 76 och sålde på runt 120 för husköp(bra men se hur bolaget har gått).

Listan kan göras lång och jag vill inte fortsätta. Det har gått bra men kunde gått mycket bättre. Oavsett så har jag lärt mig att mitt problem är inte att finna bra bolag. Jag var tvungen att lära mig hålla vinnare LÄNGRE. Så tvivla inte på er själva. Det fina med börsen är att det alltid dyker upp bra lägen.





Ett tips till som jag använt ett tag är att notera idéer, tankar och aktier som dyker upp i vardagen. Jag lyssnade på podcasten 25 minuter med Mikael Syding och Ludwig Sunström där de tog upp just det.
Commonplacing heter det och innebär att du noterar saker som du kommer/stöter på i din vardag som du senare kan använda dig av. Jag har haft en riktig simpel app i mobilen ett tag som jag ändå haft stor nytta av som heter Colornote. Där skriver jag ner aktier som jag snappar upp som är intressanta, idéer till bloggen, t o m matlistan skrivs ner där numera och lite annat =)

Jag rekommenderar även att lyssna på podcasten "25 minuter" som är riktigt bra. Två killar som tänker utanför lådan. Länk till dem 25 minuter
 Podcasts som jag lyssnar mer på är börspodden, sparpodden, fill or kill, efn podden, placeras stockholmsbörsen och Prata pengar. Bra podcasts att börja lyssna på.

Har jag gjort något aktivt på börsen då? Nej, inget speciellt faktiskt. Tecknade för aktier i B3IT så får se hur tilldelningen blir.

Ha det fint därute i solen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar