tisdag 9 augusti 2016

Tillbaka på skatten

Idag kom skatten in på kontot. Ingen stor slant men välkommet då det brukar vara lite mer utgifter vid sommartider och barnen hemma fyller år i början och slutet av sommaren.
Skatten tillbaka var mestadels ifrån avdrag på bolånet vilket inte är speciellt högt/dyrt för oss (1,55% på under miljonen.)

Jag som villaägare och bolåneslav klagar egentligen inte men det känns lite konstigt med "skattelättnader" vid lån. Att det uppmuntras att låna. Tänk om det kunde finnas något liknande för sparande? "Sparandelättnader"? Det vore något =)

Jag är generellt emot lån av de flesta slag men det finns definitivt bra och dåliga lån. Att ha ett bolån tycker jag inte är fel, tror inte det finns så många därute som kan köpa en villa kontant. Speciellt inte i närheten av stockholm exempelvis. Sen finns det andra "bra lån" likt CSN, Superlån via nischbank för bättre hävstång i investering mm. Men att ta sms-lån, billån och andra lån som i nuläget ligger över 3% tycker jag bara är dumt.



Nej, spara alltid ihop till vad som skall köpas. Vägen dit är det som är mest lärorikt.
Ungefär som folk som vinner på triss och lotto som är ännu fattigare och mer skuldsatta några år senare. Varför är det just så? Jo, de behövde aldrig gå den väg som jag går. Och det är på den vägen jag lär mig hantera pengarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar