onsdag 22 juni 2016

Sålt H&M

Har under månaden som gått plockat upp lite H&M. Köpte vid 240-242 nivån men sålde av hela innehavet idag på 250kr.

Orsaken är att jag inte är så intresserad av att äga bolaget långsiktigt. Tyckte den va relativt billig vid 240 och chansen till studs fanns. Kan säga att jag köpte pga Teknisk analys men sålde när det Fundamentala kom. För att H&M-aktien ska stiga så krävs det mer av bolaget. De måste klara av att expandera och få bättre tillväxt. Svårt när man redan är så stor? Tycker dock inte att H&M är dåligt och den platsar säkert bra i en långsiktig portfölj men den är inget för mig.
Vad tror ni om H&M? Spräcker de 400kr nivån om par år? Är glansdagarna över?

Har även deltagit vid två IPO´s(börsnoteringar). Tecknat&sålt B3IT och AcadeMedia.
Fick 160+1600 kr för det. Visserligen småpengar men låg inget jobb bakom det förutom lite läsning av prospekt. Tack för kaffet!

Jag har gjort lite ökningar i samtliga mina svenska innehav och även köpt in Ocean Yield i min KF. Fick en bra start då den ökat 15% på en vecka. Även köpt på mig Alelion Energy Systems vid kurs 5,30 & 5,40. Ett case jag tror på och bolaget har höga ambitioner. Har själv ett intresse inom energi så det gör det hela mer intressant. Kan de även kliva in i bilmarknaden?
Har också lagt lågt bud på Shortcut Media som jag hoppas går in.
Kände att jag ville ha några småbolag i portföljen med =)

Dagens tips där kan bli att lägga "skambud" på bolag ni är intresserade av. Använd er av "Bevaka" och använd kurslarm. Sett flera nybörjare som inte använder det.

Imorgon kommer Storbritannien göra en omröstning om de ska stanna eller lämna EU.
För portföljens skull så ser jag helst att de stannar, rent politiskt tycker jag lite annorlunda men det tänker jag inte ta upp i bloggen. Politik orkar jag inte diskutera.

Vi har hursomhelst en riktigt intressant tid framför oss. Kom ihåg att köpa vid dippar och när det gör som ondast.

2 kommentarer:

  1. Nej, jag tror inte att H&M:s glansdagar är över. Den har alltid påståtts vara för dyr, men mycket sällan varit det. Vilka nivåer de spräcker när vet jag inte, men på den här nivån är det ett innehav jag behåller med gott samvete trots att jag tror på ett allmänt blodbad framöver.

    SvaraRadera
  2. Så är det. Skulle den gå ner mot 220 så hoppar jag nog på tåget igen :)

    SvaraRadera