tisdag 10 maj 2016

Börjar skala ner mitt innehav i SAS preferens

Har idag börjat lägga små säljposter på 547kr på SASpreffen. Köpte den för drygt ett år sen som en  hedge för jag tyckte marknaden var för högt värderad. Varför jag börjar skala ner är för att öka likviditeten(torrt krut) ifall bra lägen dyker upp i kvalitetsaktier.



Jag är fortfarande försiktig då jag inte tror att potentiell botten är satt men kan tycka att värderingarna börjar bli rimligare/billigare. Jag tror, med beteckning på tror, att börsen kommer ha satt en botten i november.
Tror att det kommer finnas många bra lägen att fynda då =)
Och jag kommer med största sannolikhet publicera mina köp.

Kom ihåg att köpa kvalitetsaktier och återinvestera utdelningar tillsammans med ditt månadssparande. Köp aktier med bra ägare, där bolaget tjänar pengar och att du förstår vad bolaget sysslar med. Sen är det också ett bra tecken om ägarna själva har aktier i sina bolag.

Nu ska jag passa på att njuta av det fina vädret!

9 kommentarer:

  1. November kan stämma för botten. Min gissning är lika god (eller sämre) som din. Däremot tror jag att vi har lååångt ner till botten räknat i procent. 30 kanske.

    SvaraRadera
  2. Nu är du bitter micke ;) du kan ha rätt. Omx kan gå ner så mycket. Sen kan ju en del enskilda bolag klara sig bra. Ska bli intressant hur som.

    SvaraRadera
  3. Ja, alltid är det någon som klarar kraschen.

    En helt annan grej, det är något väldigt konstigt med klockan på din blogg. C:a 13 timmar efter svensk tid?

    SvaraRadera
  4. Ja det är skumt. Sidan va nere ett dygn nästan med. Får se om det ordnar sig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte att det har med varandra att göra. Min blogspot-sida var också nere i morse, men den håller tiden ändå. Testa att gå in under inställningar->Språk och formatering och kolla om tidsformat och tidszon är rätt.

      Radera
  5. There! I fixed it! Tror jag iaf...har inte tillgång till laptop, bara en liten telefon :) danke schön!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamen, ditt senaste inlägg loggades 22.05 och resten följde med. Det var obehagligt innan att se att jag skulle ha skrivit något kl. 05.46 på natten. Det klockslaget finns inte i mitt liv.

      Radera
  6. Intressant diskussion om botten! Fortsätter köpa i den mån jag kan undvara pengar från månadsekonomin och håller i de aktier jag redan äger. Sen när det väl vänder uppåt tror jag det kan gå fort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör du rätt i! Botten kanske redan är satt? Har sj köpt bolag som växer och har bra ledning bakom sig.

      Radera