måndag 16 maj 2016

Min "noob"-portfölj och inspirationsmodeller

Från start så vill jag säga att detta inlägg är till för inspiration och inte är någon rekommendation. 
Dock som ny på aktiemarknaden tycker jag det är både bra och viktigt att bygga en bra stam av trygga aktier som även kommer funka i framtiden.

Jag tror t ex att storbanker kommer få det tuffare i framtiden. Deras modell kan få det svårare i och med digitalisering och snabba svängar som inte de är vana vid. Vissa industrier känner jag också lite vemod inför.
När jag köper ett bolag för att hålla länge(gärna 5+år) så försöker jag tänka hållbart och vad som kan vara både för och nackdelar för bolaget. Visar bolaget att de kan anpassa sig? Investerar de hållbart? Kommer det de erbjuder vara attraktivt längre fram? T ex bostäder kommer alltid behövas men vilka kommer stå ut ur mängden?

Skulle jag ge en rekommendation för en bra stam, och nu räknar jag inte med värdering i nuläget, så skulle den antagligen se ut såhär.

Investor
Latour
Lundbergföretagen

Investor adresserar hållbarhet och har en bra historia med stark ledning.
Latour är mitt favorit investmentbolag efter Investor och har flera bra bolag i portföljen som också jobbar för god hållbarhet.
Lundbergföretagen är ett fantastiskt bolag där man som investerare får med bolag som Hufvudstaden, Lundberg fastigheter, Industrivärden, Holmen, Indutrade mm.

De här bolagen är som ett avsågat hagelgevär som ger en helt enorm spridning. Kanske tråkigt men man får en portfölj som jobbar av sig självt och är väl förberett inför framtiden. 


Sen kom jag tänka på inspiritationsmodeller. Portföljer som skulle passa in på olika individer. De behöver inte alls vara vare sig dåliga eller bra. Men min hjärna satte igång en egen lek när jag vara ute på promenad och jag bara känner för att dela med mig. Alltså, jag tänkte vad som skulle vara en kul portfölj för en hemmafixare. Eller en fordonskille? En stridspitt? Jag slänger upp några portfolios som skulle passa några. En okej stam med mer roliga direkta innehav i individens intresse.
Kom ihåg att detta är mer för inspiration och skoj än en rekommendation.
Svenska bolag i ISKén och utländska i KFén. Here it goes!

Spelnörden:
MTG (Förutom just TV får du med en satsning inom e-sport)
Investor 
Latour

Starbreeze(spelbolag som ligger bakom Payday-spelen. Gör nu satsningar inom virtual reality)
Paradox(gör entre på börsen i slutet av maj med spel som Stellaris mm)
Electronic Arts(spel som NHL, Fifa, Battlefield mm)
Activision Blizzard(spel som Warcraft, Starcraft mm och även stora inom e-sport.)


Stridspitten:
SAAB(vapentillverkare, JAS mm)
Investor(har SAAB i deras portfölj)
Latour

Lockheed Martin(F-22,F-35, Blackhawks mm och även energi och rymd)
Raytheon(Missiler, militära tränings program.
Northrop Grumman


Hemmafixaren;
Lundbergföretagen(du får med Sandvik)
Investor(de sitter på Husqvarna)
JM(bygger fastigheter, för du gillar det!)

Byggmax(alla som bor i Sverige vet vad det är)
Stanley Black&Decker(verktyg för hemmafixare)
Swedol
Clas Ohlson


Träningsfreak;
Investor
ICA/Axfood(för du behöver protein!)
Midsona(kosttillskott)

GNC Holdings(mer kosttillskott)
Under Armour eller Nike(träningskläder)
National Retail Properties(fastigheter bl a LA Fitness)
Qliro(äger bl a gymgrossisten)


Fordonsnörden:
Lundbergföretagen(Industrivärden som i sin tur har Volvo)
Investor(Wärtsilä är ett av innehaven som gör bl a imponerande motorer för marint bruk)
Autoliv

Tesla(den elektriska superbilen, blir den flipp eller flopp?)
Ford Motor/General Motors


Fashion:
Hennes & Mauritz 
Lundbergföretagen
Pandora(smycken)

GIII Apparel Group(stora klädesmärken som CK bl a)
Ralph Lauren
Odd Molly
Björn Borg


Grön Tänk:
Investor
Castellum(20% av byggnaderna miljöcert, jobbar på att sänka energikost, t o m biodlingar på några hustak)
Nibe
Latour

Clean Energy Fuels
Etrion
Arise
(Finns mängder med bolag inom grön energi men svårt att veta vilka som kommer bli vinnare i framtiden).


The Gambler:
Investor
Unibet
Betsson

Mr Green
MGM Resorts
Leo Vegas

Eget användande:
Köper du kläder på H&M?
Använder du el från Fortum?
Kör du en Tesla?(okej det är en loongshot :P ) men du kanske tankar på Statoil?
Du kanske spelar playstation på din Sony-TV?
Handlar du på ICA?
Dricker du Starbucks?

Den här listan kan göras lång......



Det som är sjukt är man tänker på sånt här. Vad händer med hjärnan egentligen när den hamnar på "vilovarv"? Gick jag omkring och flinade när jag tänkte på detta? Är det fel på mig?
Detta var vad som kom upp i huvudet på en timmes promenad. Jag tycker att om man håller på med investeringar och aktier så kan man krydda portföljen med något man har intresse för. Det var säkert flera spelnördar som slängde lite pengar i Starbreeze medans de sköt på varann i spelet Payday. Kanske inte behövde ta(eller fick?) CSN-lån när aktien gick från runt 5kr till runt 15kr.

Jag förespråkar sunt förnuft och kritiskt tänk. Och kom ihåg att hur du ser på saker betyder inte att andra ser på det på samma sätt. Sök förståelse....







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar