tisdag 24 maj 2016

Elon Musk

Vilken regnig dag. Det bara öser ner och man kan höra mullret av åska. Men jag har det bra ändå! Har kört ett tungt benpass på gymmet och städat huset med sambon.
Sitter nu på altan och läser boken om Elon Musk. Läser gärna om finans, biografier och en å annan deckare.


Det här är själaro för mig. Spelar ingen roll vad det är för väder så länge det inte är vinter, då ligger jag hellre inne i soffan med en brasa tänd och läser.
Men nu när regnet smattrar mot taket och man känner att luften blir svalare när åskan får mullra loss så är det riktigt härligt. Sommaren är helt underbar här. Äta grillat och ligga å halvsova i utemöbeln är riktigt härligt.

Har inte kommit så långt i boken än, sidan 47, men tycker den är bra! Då jag själv gärna investerar inom energi och rymd&försvar så gör det denna bok ännu mer intressant. Han ligger bakom företag som Tesla Motors, SpaceX, SolarCity och även PayPal.

Idag blir det inge värre börs för mig. Ligger tryggt kvar i de bolag jag har. Fick utdelning förra veckan från Emera och Realty Income. Idag trillade det in från Starbucks. Kommer nog vänta med nya investeringar, dock fortsätta föra över lite månadsspar till Collectors sparkonto, då månaderna nu fram tills november brukar va dystra i beartrend.

Jag har lite likvida medel som jag väntar på att kunna fylla på i teckningsrätter från Castellum.
De har gjort nyemission då de gör ett större förvärv(köper Norrporten). Vill du veta hur det går till och vad som händer rekommenderar jag dig att läsa Petruskos Blog .
Castellum är ett av hans största innehav och han går igenom tydligt vad som sker och vad som händer.

Så vad ska du göra för bättre privatekonomi just nu? Det jag rekommenderar i nuläget är amortera på lån, öppna konto & nosa runt på Avanza (eller nordnet) och öppna gärna ett sparkonto där så länge. Har själv pengar i collectors sparkonto med fria uttag där.



4 kommentarer:

  1. Elon grundade inte Paypal, han skapade ett bolag som Paypal köpte. Liten men viktig skillnad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok. Inte läst så långt in i boken så vet inte den historian än, därför jag skrev "ligger bakom". Men på wiki står det co-founder?

      Radera
  2. Han gjorde väl en merge av sitt bolag med Peter Thiels bolag? I samband med det bildades PayPal, så han är grundare.

    SvaraRadera
  3. Confinity(thiel och några till)+x.com(musk)=paypal
    Så du har rätt.

    SvaraRadera