onsdag 4 maj 2016

Låt dig inte luras!

Jag blir lite lätt irriterad ibland när någon bekant varit på banken.
Glatt kommer de fram till mig, för de vet att jag är ekonomiskt intresserad, och säger "Nu du! Nu har jag börjat fondspara!"
"Jaha" svarar jag. "Vad blev det för fonder då?"

Då kommer det. Mixfonder, premium modig mm mm. Fonder som helt enkelt innehåller standardbolagen&räntor och fonden i sig är helt passiv. Förvaltaren tar ut en avgift som att fonden vore aktivt förvaltad och har även med räntor. Detta ska självklart inte vara dyrt!!!

En billig mixfond kan du skapa själv med att spara i t ex AVANZA ZERO Spiltans Räntefond.
Där kan du själv balansera aktier och räntor hur du vill ha det. Och kom ihåg att vi är i en beartrend än så länge. Aktiemarknaden kommer fortsätta sjunka ett litet tag till. (Min gissning är fortfarande att vändningen kommer i November men alla lägen är unika, vi får se då).

Med den kombon som jag la upp i stycket ovanför så är aktiefonden gratis och räntefonden har en så liten avgift som 0,10%. Ränteläget är inte speciellt högt dessa dagar, t o m historiskt lågt så finns inte mycket pengar att hämta bland räntor. Men bra mycket billigare än t ex en konkurrents mixfond som ligger på 0,42%. Jag nämner inga namn.

Kom ihåg att personen som du samtalar med på banken är säljare. De vill sälja på dig deras banks produkter. Jag har själv gått på en nit i mina unga dagar när jag börja pensionsspara i en usel pensionsfond. Jag mår illa än när jag tänker på papperet som visade mina utgifter och vad jag hade kunna tjäna på att istället spara i exempelvis i denna fond. Bra&billig. I o m att den investerar i investmentbolag så kan man säga att fonden är aktiv förvaltad också. Och personer som Gustav Douglas, Wallenberg mm vet hur man tjänar pengar bättre än de flesta.



Har en vän som för några år sedan gjorde, i mitt tycke, helt rätt. Han gick runt och kolla räntor på 3-4 olika banker. Gick tillbaka till sin och de matchade den lägsta räntan. Han sparade drygt 600kr månaden.
Direkt efter det så började bankmannen, för de hade trots all kommit överens med räntan, försöka sälja ett av bankens egna fonder. Som tur var stod min vän på sig och svara "jag ska tänka på saken, så hör jag av mig". Han har nu sitt sparande på Avanza och det går bra för honom =)

Bankpersonal är inte onda människor. Tror dock inte att de får reda på hur det egentligen ser ut och vad som är bäst. Nu drar jag inte alla över en kam utan varje individ och situation är unik.

Men ha alltid ett kritiskt tänkande! Du är boss över din egen ekonomi!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar