torsdag 26 maj 2016

Castellums Nyemission - förenklat




Ett av mina innehav, och ett innehav som många andra har, gör nyemission. Castellum gör nyemission då de förvärvar Norrporten och tar in pengar. Därav fallet i aktiekursen.

Ska förklara lätt och enkelt vad detta innebär. Vill ni gå djupare så kan ni läsa Petruskos blog.

Satt ni med innehav i Castellum före den 20 maj så har ni rätt att delta i företrädesemissionen. Det innebär i detta fall att ni får lika många teckningsrätter som ni har aktier. För 2st teckningsrätter får ni en ny aktie. Så har ni sen förut t ex 50 aktier i Castellum så får ni 50 teckningsrätter som ni i sin tur kan få 25 nya aktier av.

Varje ny aktie kostar 77kr. Så i exemplet ovan, om ni vill teckna fullt kostar det 25*77=1925kr.
Pengarna måste finnas tillgängliga på ert ISK/KF/Aktiedepåkonto som ni använder, dagen då teckningsperioden slutar.

Ni har fram till och med den 8 juni att teckna(eller sälja teckningsrätterna) annars förfaller de och man förlorar pengar/värde.

Via avanza är det enkelt. Logga in, välj mina sidor och sen kontoöversikt så finns det länk som du kan gå via för att göra ditt val.

Har ni annan bank så är jag inte hundra på hur det ser ut man det fungerar på samma sätt. Ta kontakt annars med er bankman. Låt inte teckningsrätterna gå ut. Tror dock att någon bank(swedbank om jag minns rätt) automatiskt säljer era rätter om ni inte agerar men kolla upp detta!

Jag har själv tecknat fullt för det lilla innehav jag har.

3 kommentarer:

  1. Det låter lätt, men inte om du har Nordea:/

    SvaraRadera
  2. Exakt. Jag sitter med aktier i ISK hos Nordea och försöker förstå hur jag ska göra för att använda teckningsrätterna och köpa aktier i NE för. HAr fått hem ett makulerat inbetalningskort utan OCR-nummer...¨
    Någon som vet hur man ska göra...?

    SvaraRadera
  3. Jag kan ju svara själv på hur det går till. Man ringer kundtjänst och de utför betalningen åt en, då man anger betalaridentitet och BG-nummer. Elegant.

    SvaraRadera