måndag 4 april 2016

Bolån

Jag sitter här och är fullt medveten om att alla inte tycker det är speciellt kul att förhandla.
Alla tycker inte att det riktigt är värt det. Kommentarer som "Asch, jag har det bra nu" "2,5% är ändå rätt lågt, mycket lägre än par år sedan" mm mm
Men just vid bolån kan det finnas mycket pengar att spara!
Jag sparade runt 700kr/månad. Låter kanske inte mycket men om du skulle lägga till 700 som löneförhöjning så låter det säkert bättre? Ändå 8400kr på ett år!!
Efter par korta möten kan du se det som att du fixat ett passivt sparande. Du sparar pengar varje dag nu jämnfört med förut.
Och jag tror att du kan använda de pengarna till något mer intressant än banken.

När jag tog tag i sak så planerade jag en hel del. Jag ville få så mycket kött på benen som möjligt och vara förberedd på allt. Jag kollade upp snitträntorna, vilket kan ses på compricer, för att se möjligheterna. När du sett de aktuella räntorna och inser att du kan spara in en del så tycker jag även att du ska kontakta en mäklare och göra en gratis värdering av din bostad. Om fallet är så att det var ett tag sen bostaden värderas eller om du piffat upp en del så är chansen väldigt stor att du får en högre värdering. Bjud mäklaren på kaffe och gärna liten kaka! Mäklaren kommer fråga varför du vill ha värdering så förberedd bra svar. Att du eventuellt går i säljtankar om siffror är bra(its a lie) eller ärlig att du vill baka ihop lån och få bättre ekonomi.

I mitt fall så köpte jag villa för en miljon. Har under 3 år som jag bott här fixat altan, målat rum och lite annat och fick det värderat till 1,2 miljoner. Hade väldigt lite topplån kvar och lite billån som jag kunde baka ihop till ett enda bottenlån samt att jag förhandlade ner mitt lån till 1,41%.
Har du en mäklare du känner så is that even better =)

Du ska kolla med andra banker vad de är villiga att ge just dig i ränta. Har själv gjort det en hel del och kan säga att det inte alls är illa eller trist. Att tänka på är att de vill veta din aktuella situation när det gäller lån. Även arbetssituation och årslön. Om du har en sambo vad den sysslar med samt lön.
Testa gärna ett par banker...
De kommer ge dig en ränta som du kan ta med dig till din egen bank och använda i förhandling.
"Jag var inne hos bank Y och de erbjöd mig en ränta på ---%, kan ni matcha det eller bättre"?
Du kan ge dem "kakan" att du kan tänka dig att höja amorteringen ett snäpp? Är fallet så att du sparar 1000kr/månad på nya lånet så kan du höja amorteringen med 500kr.

Se till att klä dig bra och så du känner dig fräsch. Menar inte att du ska gräva fram valentinokostymen men du ska känna dig bra. Att du känner dig självsäker och att du inte sitter frågande och defensiv i mötet. Ännu bättre om du känner din bankman och har en edge där att denne vill vara till lags.
Låter kanske som en lågvattenmärke att tänka så men kom ihåg att de tjänar pengar på dig.

Största sannoligheten så kommer de matcha det eller strax under. Banken vill INTE tappa kunder!
Kom ihåg att det oftast inte lönar sig att binda ett bolån rent pengamässigt i slutändan. Där vinner banken alltid. De har flera analytiker som räknar just på det där. Och binder du lån för den delen så kan du inte byta bank. Det går att köpa sig ur ett bundet lån men det är oftast inte lönsamt. Om inte det bundna lånet är skyhögt och du är på G att få jättelåg ränta på annan bank.
Och du kan alltid förhandla den rörliga delen.

Var för den delen inte rädd för att byta bank. Det är något som vi svenskar är väldigt fega på.
Man behöver stortsett inte göra något alls utan det sköts utav din nya bank.
Kom ihåg att inte binda ditt lån. Gå för den delen inte på att du ska börja spara i bankens egna fonder mm mm utan säg hellre att du ska tänka på saken. Fixa rörligt bolån, lönekonto och bankkort. Resten kan vänta. Kom ihåg att personen mittemot jobbar även som säljare för sin bank och vill sälja deras produkter till dig.

Thats it!

Kom igen nu och ge det en chans! Du kommer absolut inte ångra dig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar