torsdag 14 april 2016

ISK och KF

Hur ska du gå tillväga för att kicka igång din pengamaskin då?
Jag tycker du ska öppna konto på Avanza eller Nordnet. Har själv Avanza så använder det som exempel här.

Skillnaden mellan dem och någon av storbankerna(swedbank,handelsbanken,nordea och SEB) är urvalet av fonder/aktier samt att Avanza är överlägset billigare. När du öppnat kan du välja Avanzamini vilket gör att du kan köpa aktier till lägre courtage. Courtage är en summa som banken tar ut för köpet. Gör du ett köp från någon storbank brukar courtaget alltid vara fast och för 99kr.

Har du avanzamini så betalar du endast 1kr i courtagekostnad upp till 400kr sen över det 0,25% av summan. Handlar du för 3000 så blir alltså kostnaden 7,5kr. Jäkla skillnad på 7,5kr och 99kr!
Detta möjliggör även ett lönsammare månadssparande i aktier.

Vad ska ni använda för konto då? Det ni kan välja på är standard aktie- och fondkonto vilket öppnas automatiskt när ni skapar konto på Avanza. Det finns också ISK(investeringssparkonto) och KF(kapitalförsäkring). Skillnaden på dem är marginell. Beskattningen är i stort sett samma. Det är en schablonbeskattning som dras på det totala beloppet du har. Låg beskattning, läs gärna mer om det på skatteverkets hemsida. Räcker med att googla schablonbeskattning.
Sådan skatt finns inte i aktie&fondkontot dock betalar du 30% skatt på vinster när du säljer aktier/fonder och även skatt på utdelningar.

I ett ISK eller KF behöver du inte själv göra något i deklarationen heller. Det sköter Avanza.
Så jag tycker ISK och KF är helt klart bättre än standard aktie-och fondkonto.
Jag har både ett ISK och en KF.

Jag använder mig av den skillnaden att det är fördelaktigt att ha utländska aktier i en KF. Skatt dras på utländska papper(utländsk källskatt) när de ger utdelning dock ser Avanza till att du får tillbaka den. Det kan dock ta ett par år. Se upp med KF hos storbanker, de fixar inte tillbaka skatten.

Så för att göra det enkelt är: Lägg svenska aktier i ISK och utländska i KF.

3 kommentarer:

  1. Bra summering! Jag gör precis som du med utländska aktier i KF. Dock tar det hos avanza 4 år att få tillbaka källskatten, iaf när jag frågade dem. Skall få tillbaka första gången i år. Man får allt för det gångna året som en klumpsumma. Jag har också bytt till mini, riktigt bra när man återinvesterar utdelningar. Jag köpte t ex aktier i Finland som också innebar väldigt lågt courtage (återinvestering av utdelning fortum).

    SvaraRadera
  2. Japp det stämmer! Läste nyss på Gustavs blogg och såg att Avanza inte ger tillbaka hela källskatten från mer exotiska börser. Fast USA/kanada får man det, som tur är :)

    SvaraRadera
  3. Anledningen till varför jag tar upp ISK&KF tidigt i en blogg för nyblivet intresserade av ekonomi är att när man får upp intresse för investera i bolag, så det första många tänker på är bolag som Apple, Coca Cola mm. Stora amerikanska bolag som passar sig bäst i en KF Kapitalförsäkring.

    SvaraRadera