måndag 11 april 2016

Månadspara !

Har du kulorna som krävs? Nej inte just nu kanske. Men det är inte svårt att skaffa!

Ett månadssparande är både viktigt och nyttigt. Du sitter varje månad vid löning och betalar räkningar. Tv-licens, internet, försäkring, försäkring på försäkringen mm.
Men investerar du i dig själv? Låter förnuftigt men gör du verkligen det?
En regel som jag har är att det första jag gör vid löning är att investera i mig själv.

Jag lägger lite i vanligt sparkonto, för över lite till avanzakontot och amorterar på lån.

Det första för att kunna ha en buffert som jag snabbt kan använda vid oväntade utgifter.
Här kan summan variera från person till person. T ex skillnad på att bo i villa med ett par bilar, husdjur mm jämnfört med någon som bor i lägenhet utan bil.
Man ska ha en buffert som man sover gott med. Man kommer sova bättre och känna sig lugnare vilket leder till bättre hälsa och humör!

Pengar som går till avanzakontot är pengar som jag sätter i arbete. Jag vill att pengarna ska jobba för mig, inte tvärtom! De investeras i bra utdelande bolag och även ett par fonder som jag har.
Albert Einstein sa att ränta på ränta effekten är världens åttonde underverk! Du kommer få en stadig ökning och få en egen pengamaskin!
Ex. Om du börjar sätta in 2000 per månad i aktier. Jag drar snittet ungefär på aktiers ökning om år på 9%. Då får du om 10 år 382 000kr. Du har satt in 240 000 och fått 142 000 i ränta!
Ge detta 20 år istället så har du nästan 1,3 miljoner! Då har du sätt in det dubbla men istället fått
807 000kr i ränta. Visst kan det gå sämre/bättre men detta är ett exempel vad räntan gör.

Att amortera på lån är en självklarhet. Sitter man på lån som blancolån(lån utan säkerhet) så tycker jag att man ska satsa på att bli av med dem.
Jag amorterar 2000 i månaden på huslånet. Det enda lånet jag har.


Hur ska du börja då? Många predikar att man ska ta 10% utav nettolönen och spara.
Men jag tycker man ska gå på hårdare än så. 10% kommer inte göra dig rik, kanske ge dig lite till övers men inte göra dig rik. Kan du ta 15 eller 20% så är det mycket bättre.
Har du 20 000 i nettolön så kan du investera 4 000 i dig själv. Har du inga lån osv så tycker jag 1000 till sparkonto och de resterande 3000 till din pengamaskin. Om du har lån så amorterar du ist!

Investera i dig själv! Må bättre och känn dig bättre!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar