fredag 1 april 2016

Olika tradingtekniker

Det finns olika sätt att tjäna pengar på aktiehandel. En del värdeinvesterar, en del daytradear, swingtrade mm. Självklart är inget hugget i sten utan de flesta kör en egen variant.
Jag själv kör en blandning. Jag har långsiktiga innehav som har god utdelningshistorik, bra ledning och stabila intäkter. Bolagen ska helst vara verksamma inom områden som jag kan och eller vara intresserad av och som även känns intressant i framtiden.

Jag har alltid torrt krut redo att kunnas kasta in när fyndläge dyker upp. Alltså är jag aldrig riktigt fullinvesterad utan har pengar(krutet) liggandes. Det här tycker jag är viktigt. Man behöver inte alltid äga aktier! Lägen kommer ALLTID på börsen.

En daytrader gör väldigt korta affärer. Nästan enbart tekniskt analys och läser av hur marknaden reagerar på stunden. De läser av köp och avslut, candlesticks mm. Ligger oftast likvid helt när marknaderna är stängda.
Många daytraders har en portfölj där de är långsiktiga med.

Swingtraders är något mitt emellan daytrade och långsiktiga investerare.
Handlar mellan några timmar till några veckor.

Det gäller att finna en egen stil. En stil som passar ditt psyke, vilken tid du har, intressen, familj, situation överhuvudtaget. Oavsett så går det att göra sig pengar!
Realavkastningen sedan 1990 har legat på runt 12%, då tar jag alltså hänsyn till inflationen.
Det spöar de flesta investeringar som finns där ute.
Finns inget rätt och fel. Gör man en förlust så ska man rannsaka sig själv och sin investering. Vad gjorde jag för fel? Hur tänkte jag när jag köpte aktier i detta bolag? Det är en LÄROPENG!

Jag tycker att om är ny på börsen öppnar ett ISK-konto på Avanza eller Nordnet och köper till att börja med några trygga bolag. Mina första var Investor, Industrivärden, Latour, Castellum och Hufvudstaden. De 3 första är stora investmentbolag vilket ger en bra riskspridning. De två senare är, i mina ögon, börsens bättre fastighetsbolag med bra utdelningshistorik. Tryggare kan ingen vara. Skulle tro att Castellum finns med i de flesta utdelningsjägares portföljer.

Så börjar det tändas en gnista för investering så tycker jag du ska börja försiktigt. Inom sinom tid kommer du utvecklas som investerare. Tålamod är ett av investerarens viktigaste styrkor!

Lycka till där ute!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar