fredag 29 april 2016

Ett mål, en belöning

Om du nu har börjat ansvara för din egen ekonomi och börjat lägga upp en plan så vill jag att du sätter ett långsiktigt realistiskt mål med det. Vi människor behöver ett mål om vi ska göra det bästa av situationer. En framtida belöning av vårt kortsiktiga uppoffrande. Du kanske vill bli miljonär? Skuldfri? Inget jag står för men kanske Ferrari-ägare?

Ett av människans starkaste drivkrafter är just belöning. Vi gör sällan någon handling utan att det finns en belöning i det. Det är just belöningen som visar hur vi agerar. Just där skiljer vi oss från djur som inte gör långsiktiga val. För dem är det "just nu" som gäller. True YOLO. Skillnaden är att vi vuxna människor har en mycket mer utvecklad pannlob som ger oss möjligheten att tänka framåt!
Att kunna offra något kortsiktigt för en större framtida belöning.

Varför jag just skriver vuxna människor är att barn ännu inte har utvecklat pannloben. Du har säkert hört om marshmallow-experimentet där forskare studerade 5-åringars förhållande till kort och motsvarande långsiktiga belöningar. De lade en marshmallow på en tallrik framför barnet och sa att de får äta upp den men då får de ingen extra när forskaren kommer tillbaka.
De flesta barnen orkade inte vänta de 15 minuterna och åt upp marshmallowen. Reptilhjärnan var mer dominant. Men det intressanta i testet var att barnen som orkade vänta visade sig mer framgångsrika i framtida tester. Långsiktighet lönar sig!



Vi lever i ett samhälle där allt går i ett rasande tempo. Se alla bantningsreklamer där folk går ner 30 kg på en månad, pop-ups som visar att du kan tjäna 60 000kr i månaden mm mm. Så man kan faktiskt förstå varför många personer hamnar i lyxfällanproblem. Det långsiktiga tänket minskar och folk agerar med "reptilhjärnan". Tillfälliga belöningar av kortsiktiga handlingar som straffar sig i längden.
För du kan ta ett sms-lån och få mer pengar.......men?
I och med det blir hälsan sämre(folk mår sämre av dålig ekonomi), klassklyftor ökar.

Så gör dig själv och dina nära en tjänst. Sätt ett realistiskt långsiktigt mål. Jobba mot det målet och stressa inte. Alla kan klara det!



5 kommentarer:

  1. Mycket bra reflekterat! Du kan vara en kommande föreläsare för livstil. Keep up the good work!

    SvaraRadera
  2. Intressant med behovet av framtida mål för sitt sparande. Jag undrar om jag någonsin har haft det, det måste jag fundera på. Och om inte, varför har jag ändå alltid sparat? Äh, det är väl något fel på mig helt enkelt :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja du verkar ha ett gediget intresse för spar iaf :) imponerande! Du kanske inte hade ngt konkret mål utan bara ville ha mer egen tid som du även verkar ha lyckats med.

      Radera
    2. Kanske är jag (utan att erkänna det ens för mig själv) en trygghetsnarkoman i grunden, och vill man kombinera det med frilansjobb utan fasta inkomster vill det till att man sparar.

      Radera